Il Il Divo For Life
Il Divo
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

zizo-magazine.be : Diva's In Een Mannenlichaam :

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Il Divo For Life -> Artikelen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Il Divo For Life
Site Admin


Geregistreerd op: 05 Jul 2010
Berichten: 34
Woonplaats: Belgium/With Seb

BerichtGeplaatst: 02-09-2010 22:29:26    Onderwerp: zizo-magazine.be : Diva's In Een Mannenlichaam : Reageren met citaat

Simon Cowell heeft een nieuw ei gelegd. De bedenker van het Idool-concept, producer en platenbaas ging
op zoek naar de ultieme mix van goed zingen, uitgekiende looks en presénce en kwam uit bij een nieuwsoortige
fusion: de popera


Cowell kreeg in 2001 het idee om een kwartet
te vormen met vier klassiek geschoolde
stemmen, ingepakt in de lichamen van
mannelijke topmannequins.
De groep zou popera zingen, popmuziek
met een opera-arrangement. Cowell hield
grootschalige internationale castings en
drie jaar later was de groep Il Divo er.
Divo betekent zoveel als ‘goddelijke performer’,
het (nooit gebruikte) mannelijke
equivalent voor ‘diva’.
de vier
De mannen van Il Divo komen uit de vier
windstreken, maar hebben als uitvalsbasis
Londen. David Miller is een Amerikaanse
tenor, met een masterdiploma in opera. Hij
heeft zijn sporen al verdiend in vijfenveertig
musicals en opera’s, met als voorlopige
hoogtepunt zijn vertolking van Rodolfo in
Puccini’s ‘La Bohème’ in een regie van Baz
Luhrman. Hij is een vrolijke spraakwaterval.

De Franse Sébastien Izambard is de enige
autodidact van de groep. Hij voegt een typisch
Frans fluwelen geluid toe aan het
geheel. Hij bespeelt verschillende instrumenten
en schrijft zijn eigen nummers. Zijn
grootste succes tot nu toe was zijn rol in
Richard Cocciante’s ‘Le Petit Prince’. Hij
kijkt dromerig uit de mooiste blauwe ogen.
Urs Buhler (Zwitserland) is de jongensachtige
teddybeer van het gezelschap. Hij
debuteerde met een eigen hardrockgroep,
maar kreeg ook een gedegen zangopleiding
in zijn geboortestad Luzern en in
Nederland, wat zijn accentloze Nederlands
verklaart.
De Spanjaard Carlos Marin kreeg les van
onder andere Alfredo Krauss en Montserat
Caballé. Eerst maakte hij naam in
de musicalwereld, later werd hij door de
internationale kritiek gekroond tot ‘eerste
bariton in de opera’ dankzij zijn hoofdrollen
in onder meer ‘La Traviata’ en ‘De barbier
van Sevilla’. Zijn authentieke Spaanse
jovialiteit stelt je onmiddellijk op het gemak.
ZiZo kreeg op een broeierige meidag een
exclusief gesprek met twee van de charmante
heren, die er in het echt zo mogelijk
nog beter uitzien dan op de foto.
David, jij werkte met Baz Luhrman in ‘La
Bohème’. Hoe ging dat
?
David: In opera zit een grote dualiteit. De
theatraliteit is heel groot, over the top, terwijl
de teksten eigenlijk heel intiem en integer
zijn. Baz Luhrman was ingehuurd om
een Broadway-publiek te winnen voor
opera. Hij zou het theatrale wegnemen en
focussen op de tekst. En dat lukte. Veel
mensen zeiden me later dat ze nooit hadden
gedacht dat opera zo ontroerend kon
zijn.
En werken met Baz was voor mij het begin
van het einde… Oh! My God! What am I
saying?! Ik bedoel: ik zag eindelijk in hoe
ik mijn operastem op een andere manier
kon tonen aan het grote publiek. Vandaar
dat ik zo enthousiast kon zijn over Il Divo,
terwijl mijn beste vrienden zeiden: “Je gaatje talent toch niet vergooien aan een boysband-
toestand?!”
Je neemt zelf het woord boysband in de
mond.

David: Ja, natuurlijk. Dat is toch geen vies
woord? Strikt genomen waren Frank
Sinatra, Sammy Davis Jr. en Dean Martin
ook een boysband toen ze de Rat Pack
vormden. Zij waren als het ware de eerste!
Vind je het erg als ik Il Divo een prefab
project noem?

David: Nee, hoor. Want alles goed beschouwd
is opera ook prefab. De opera is
geschreven, de regisseur zegt wat je moet
doen, de kostuums worden gemaakt, de
decorbouwer doet zijn ding. Als zanger hoef
je daar ook niets meer aan toe te voegen.
Opera is van alle kunstvormen de meest
geprefabriceerde.
Sebastien: (lacht hartelijk) Ik wist het!
Ben je niet bang dat je in de operawereld
je geloofwaardigheid zal kwijtspelen met
Il Divo?

David: Toch wel, hoor. Maar op deze manier
kan ik wel meer mensen bereiken.
Wat is jullie persoonlijke input in Il Divo?
Sebastien: We mogen de zanglijnen uitdokteren
en zelf invullen. Het is ook niet
alsof iemand ons zegt hoe we moeten bewegen
of zo. Dat doen we allemaal zelf.
Het is wel waar dat 80% van het materiaal
bijeengezocht wordt door Simon. Al zijn we
zelf spontaan ‘My Way’ beginnen zingen
in zijn bureau, en vond hij dat we dat ook
moesten opnemen. We zijn al bezig met
de voorbereidingen van onze tweede cd en
er komen nu ook Franse nummers op. Car,
tu sais, je suis Français! En er bestaat ook
Franse opera.
David: En er komen ook meer Amerikaanse
nummers!
Sebastien: Sure… Ik schrijf ook zelf nummers,
maar het is niet zeker of die passen
in de groep. Ik ben namelijk meer geïnteresseerd
in pop en rock: Radiohead,
Coldplay… dat is mijn ding.
David: Ja, en Urs luistert dan weer naar
heavy metal, terwijl Carlos houdt van artiesten
als Tom Jones, sterke stemmen die
sterke melodieën zingen. Ik hou van alles
een beetje: dance, techno, opera…
Ik heb het een beetje moeilijk met de
voorspelbaarheid van de plaat: in elk lied
een solo strofe, een duo strofe, het refreinmet zijn vieren en een crescendo
in de finale.
Zou de plaat niet gebaat zijn
met enkele solonummers?

David: Als ik naar techno luister , waar alles
is gebaseerd op enkele noten en een
yell, hoor ik toch telkens subtiele verschillen
tussen de eerste acht maten, de volgende
en de laatste zestien maten. Die
subtiliteit zit ook in de opbouw van onze
nummers. Je hebt natuurlijk gelijk. Anderzijds:
de groep heet Il Divo. We gingen er
van in het begin mee akkoord om onze
ego’s aan de deur achter te laten. We hebben
het wel geprobeerd om enkele solo’s
in te lassen, maar uiteindelijk gaf dat alleen
maar wrijvingen. Vandaar het groepsgeluid
in elk nummer.
Is ‘Il Divo’ het soort plaat dat jullie zelf
zouden kopen?
David: Dat is een hele goede, die vraag
hebben we nog niet gehad! Voor romantische
momenten is dit zeker een plaat die
ik iedereen zou aanraden. Ja, ik zou hem
kopen.
Sebastien Sorry, ik heb de vraag niet begrepen…
Ah, of ik ze zelf zou kopen? Wel,
er zijn momenteel twee platen die ik zelf
zou kopen: Black Eyed Peas en Il Divo.
Welke vraag ben je ondertussen beu
gehoord ?

Sebastien: “Hoe is het werken met Simon
Cowell?”
David: Ik stel me telkens voor dat voor diegene
die de vraag stelt, het ook echt een
nieuwigheid is. Ik probeer dan ook altijd de
vragen te beantwoorden alsof het voor de
eerste keer is.
Mark Coel / foto Hilde De Bock
_________________
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Yahoo Messenger MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Il Divo For Life -> Artikelen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum